Skip navigation MENU

Mechanical Engineer Jeroen

AKOS ondersteunt en adviseert ook opdrachtgevers in de scheepsbouw en -architectuur. Mechanical Engineer Jeroen was bij de ontwikkeling van twee schepen verantwoordelijk voor het controle- en tekenwerk van diverse onderdelen.

Vrachtschip met DP2

Eén opdrachtgever is een Nederlandse scheepswerf, waar een 128 meter lang vrachtschip – inclusief twee 120 tons kranen en dynamic positioning (DP2) – werd gebouwd. Door gebruik te maken van uitschuifbare roerpropellors via het DP2 systeem, blijven de positie en koers van het schip constant. Hierdoor kan het schip midden op zee laden en lossen.

Jeroen: “Een uitdagende opdracht, gezien de grootte van het schip en de relatief nieuwe manier van voortstuwing. Bovendien werkten we met een 3D modeling systeem (Shipconstructor), dat gekoppeld was aan het ERP-pakket Trimergo. Alle mogelijkheden om de data van begin tot eind (van 3D concept naar ontwerp tot inkoop, levering en plaatsing) te managen, zijn door ons zoveel mogelijk benut.”

Sleephopperzuiger bouw in China

In China werkte een scheepsarchitect, in opdracht van een Nederlands baggerbedrijf, aan de bouw van een sleephopperzuiger. Het schip is 142 meter lang en beschikt over een eigen zeef- en los installatie.

Jeroen: “De sleephopperzuiger is een heel groot en technisch complex schip, dat wordt ingezet om zand te winnen en waterwegen op diepte te brengen en houden. Vanuit Nederland maakten we de ontwerpen en hadden we de regie over het tekenbureau in China. Ondanks de afstand en de taalbarrière hebben we gezamenlijk een goed ontwerp kunnen realiseren.”

Minutieus werk

Dek voor dek zijn de schepen ontworpen, een uiterst precieze klus. Jeroen: “Voor de schepen heb ik – naast algemene scheepsconstructies – tekenwerk voor de ventilatie, trappen, radarmasten en machinefundaties verricht en gecontroleerd. Alles luistert zeer nauw.
Ga je op één punt schuiven, dan verandert de rest namelijk mee. Bij het ontwerpen moet je continu rekening houden met de positie en werking van alle onderdelen.”

Een interessant en dynamisch proces om alles optimaal in elkaar te laten passen.

Is er eigenlijk verschil in het werken voor een scheepsbouwer of een scheepsarchitect?
Jeroen: “Het mooiste vond ik het om op de werf rond te lopen en het schip stapsgewijs te zien groeien. Bovendien voegt de rechtstreekse koppeling met de praktijk echt een dimensie toe aan mijn werk als constructeur.”

Heb jij ook interesse in scheepsbouw en ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!