Skip navigation MENU

Lead Mechanical Engineer Patrick

De Lead Mechanical Engineer houdt het contact met de klant, is verantwoordelijk voor het eindresultaat en zet de koers van het project uit. Patrick Orie is een van de lead engineers op ons hoofdkantoor in Apeldoorn. Hij werkt inmiddels bijna vier jaar voor AKOS en vertelt over één van de vele interessante projecten die hij mocht leiden.

Het leuke van mijn baan als lead engineer is dat ik bij het volledige proces betrokken ben, van wieg tot het graf.

Compactere behuizing met dezelfde filtercapaciteit

Eén van de projecten waar Patrick verantwoordelijk voor was, betrof het ontwerpen van de behuizing van een oliefilter voor hydraulische systemen van grote voertuigen, zoals mobiele kranen en mijnbouwvoertuigen. In deze oliefilters wordt normaliter een gepatenteerde schuine O-ring afdichting toegepast. Deze zijn functioneel gezien een betere oplossing dan conventionele afdichtingen, maar nemen meer ruimte in beslag. Toch moest er een compacter model op de markt komen met dezelfde capaciteit voor het filteren van olie. Aan Patrick dus de taak om een compactere behuizing te ontwerpen waar deze gepatenteerde O-ring afdichting in geïntegreerd is.

Het was de uitdaging om zo veel mogelijk functionaliteit in het gietstuk te stoppen en tegelijkertijd losbaarheid en gietbaarheid te waarborgen.

Het product volledig begrijpen om tot een goed ontwerp te komen

Om tot een goed ontwerp te kunnen komen, is het begrijpen van de werking van het oliefilter essentieel. “Het is erg belangrijk om te weten welk onderdeel uit het oliefilter wanneer precies nodig is, zodat daarmee rekening kan worden gehouden in het ontwerp.” Patrick baseerde het ontwerp van de behuizing op bestaande modellen oliefilters en bracht daar diverse wijzigingen op aan. Het filterhuis is volledig in 3D gemodelleerd. “Uiteindelijk zou het gemaakt gaan worden van aluminium door middel van spuitgieten. Het was de uitdaging om zo veel mogelijk functionaliteit in het gietstuk te stoppen en tegelijkertijd losbaarheid en gietbaarheid te waarborgen.” Door de functionaliteiten al te integreren in het gietstuk, wordt het aantal nabewerkingsstappen geminimaliseerd. Dit levert bij massaproductie een enorme tijds- en geldbesparing op, omdat de investering één keer gedaan wordt in de mal en niet elk onderdeel apart meer bewerkt hoeft te worden.

Om te controleren of het filter de oliedruk aan zou kunnen en of de afdichtingen goed zouden zijn, zijn er verschillende sterkteberekeningen gedaan aan het filter. Een trekstang is in het filter geplaatst om de oliedrukval te kunnen weerstaan. Als eis was bovendien gesteld dat het geheel een schok van 10G zou moeten kunnen overleven. Dit is doorgerekend in een computersimulatie.

Andere projecten

Patrick heeft naast de oliefilterbehuizing inmiddels al heel veel andere projecten voltooid bij AKOS. Zoals het maken van sterkteberekeningen op aardbevings- en windbelasting voor een luchtvoorverwarmingssyssteem en het ontwerpen van een testbank voor een hogedruk brandstofinjectiesysteem voor scheepsdieselmotoren. Dit ontwerp is inmiddels in meerdere landen in gebruik genomen.

Met mijn rol als lead engineer kan ik mij op meerdere projecten tegelijk richten.

Functie Mechanical Lead Engineer

Patrick kan zijn werk als lead engineer aan iedereen aanbevelen: “Het leuke van mijn baan als lead engineer is dat ik bij het volledige proces betrokken ben, van wieg tot het graf. Dat wil zeggen dat ik het contact tussen klant een engineers onderhoud en het overzicht over het project heb. Hoewel ik ook veel plezier heb in het technisch inhoudelijke werk, nemen de engineers mij een deel hiervan uit handen. Zo kan ik mij met mijn rol als lead engineer op meerdere projecten tegelijk richten. Onze kracht ligt in het meedenken in oplossingen voor de opdrachtgever.”

Lead Mechanical engineer Patrick

Lead Mechanical Engineer Patrick

Wil jij meer weten over werken als Lead Mechanical Engineer? Neem dan contact op of reageer op een vacature in jouw regio!